Pneumonia pembunuh senyap kanak-kanak.

Siapa sangka penyakit Pneumonia yang bermula hanya dengan demam biasa atau batuk serta bersin ringan, merupakan pembunuh nombor satu bagi kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Malah jumlah kematian kian hari semakin meningkat di negara ini akibat sikap ibu bapa yang selalu memandang ringan tentang penyakit ini.

Ramai ibu bapa terutamanya yang baru sahaja bergelar ibu bapa menyangka bahawa ia adalah penyakit biasa seperti selsema dan boleh dirawat dengan ubat batuk serta demam yang dibeli di farmasi. Apabila keadaan tidak bertambah baik, baru mereka mendapatkan rawatan daripada doktor. Ada juga segelintir ibu bapa yang sangat taksub dengan natural remedies sehingga enggan berjumpa dengan doktor walaupun keadaan anak yang semakin teruk.

Tanda-tanda serangan Pneumonia

Pneumonia adalah istilah umum untuk jangkitan paru-paru yang boleh disebabkan oleh jangkitan pelbagai kuman (virus, bakteria, kulat, dan parasit). Kebanyakan kes, walaupun, adalah disebabkan oleh virus, termasuk adenoviruses, rhinovirus, virus influenza (selesema), pernafasan virus syncytial respiratory syncytial virus (RSV), metapneumovirus manusia, dan virus parainfluenza (yang menyebabkan keradangan pada peti suara dan trakea).

Selalunya, radang paru-paru bermula selepas jangkitan saluran pernafasan (jangkitan pada hidung dan tekak), dengan gejala bermula selepas 2 atau 3 hari demam selesema atau sakit tekak. Ia kemudian bergerak ke paru-paru. Cecair, sel-sel darah putih, dan serpihan mulaberkumpul di ruang udara paru-paru dan menghalang kelancaran laluan pernafasan, menjadikannya lebih sukar untuk paru-paru berfungsi dengan baik.




Gejala adalah berbeza bagi setiap kanak-kanak. Ia bergantung kepada umur kanak-kanak dan apa yang menyebabkan radang paru-paru, termasuk:
  1. demam
  2. badan menggigil
  3. batuk
  4. hidung tersumbat
  5. pernafasan sangat cepat (dalam beberapa kes, ini adalah satu-satunya simptom)
  6. bernafas dengan mendengus atau semput
  7. kesukaran untuk bernafas; ini termasuklah keradangan pada lubang hidung, atau kelihatan pergerakan otot antara tulang rusuk
  8. muntah
  9. sakit dada
  10. sakit perut, yang sering berlaku kerana kanak-kanak yang batuk dan sukar untuk bernafas
  11. kurang aktiviti dan nampak tidak bermaya
  12. hilang selera makan (bagi kanak-kanak yang lebih besar) atau pemakanan yang kurang baik (jika bayi), yang boleh membawa kepada dehidrasi
  13. dalam kes-kes yang melampau, warna biru atau kelabu pada bibir dan kuku

Jika pneumonia berada di bahagian bawah paru-paru berdekatan abdomen, kanak-kanak mungkin mempunyai demam dan sakit perut atau muntah-muntah tetapi tiada masalah pernafasan.

Kanak-kanak dengan pneumonia yang disebabkan oleh bakteria selalunya menjadi sakit dengan cepat, bermula dengan demam panas secara tiba-tiba dan pernafasan yang luar biasa cepat.

Kanak-kanak dengan pneumonia yang disebabkan oleh virus mungkin akan mempunyai gejala yang muncul secara perlahan dan kurang teruk, dan biasanya mengalami semput.

Beberapa gejala menjadi petunjuk penting tentang jenis kuman yang menyebabkan pneumonia. Sebagai contoh, bagi kanak-kanak yang lebih tua dan remaja, pneumonia disebabkan oleh Mycoplasma (juga dipanggil mild pneumonia) akan menyebabkan sakit tekak, sakit kepala, dan ruam selain daripada gejala-gejala biasa pneumonia.

Pada bayi, pneumonia yang disebabkan oleh chlamydia boleh menyebabkan konjunktivitis (penyakit mata yg menular) dengan hanya sakit ringan dan tiada demam. Apabila pneumonia yang disebabkan oleh batuk kokol (pertussis), kanak-kanak mungkin mempunyai batuk teruk yang lama menyebabkan kulit menjadi biru akibat kekurangan udara, atau kedengaran bunyi klasik “whoop” apabila cuba untuk menarik nafas.


Permulaan Gejala
Tempoh masa antara pendedahan kepada kuman dan apabila seseorang mula merasa sakit adalah berbeza-beza, bergantung kepada virus atau bakteria yang menyebabkan pneumonia (sebagai contoh, 4-6 hari untuk jangkitan RSV, tetapi hanya 18 hingga 72 jam untuk selesema).

Tempoh Jangkitan


Dengan rawatan, kebanyakan jenis pneumonia bakteria boleh diubati dalam masa 1 hingga 2 minggu, walaubagaimanapun bagi kes pneumonia dimana kes-kes yang serius boleh mengambil 4-6 minggu untuk hilang sepenuhnya. Pneumonia yang disebabkan oleh jangkitan virus boleh berlarutan dengan lebih lama.

Virus dan bakteria yang menyebabkan radang paru-paru adalah berjangkit. Mereka biasanya dijumpai di dalam cecair dari mulut dan hidung seseorang yang telah dijangkiti, oleh itu ia boleh merebak kepada orang lain melalui batuk atau bersin. Berkongsi gelas minum dan makan, dan menyentuh tisu yang digunakan atau sapu tangan orang yang dijangkiti juga boleh menyebabkan pneumonia merebak.

Jika anak anda mempunyai sebarang tanda-tanda dan gejala radang paru-paru seperti berikut, segeralah bawa ke hospital.

menghadapi masalah kesukaran bernafas atau bernafas terlalu cepat
kuku atau bibir berwarna biru atau kelabu
demam yang berlarutan melebihi 3 hari
demam 102 ° F (38.9 ° C), atau di atas 100.4 ° F (38 ° C) pada bayi yang berumur kurang daripada 6 bulan



Ingat, jangan pandang ringan terhadap penyakit ini terutamanya bagi mereka yang mempunyai anak kecil di bawah umur 5 tahun. Ambil tindakan dengan segera. Jangan sampai menyesal kerana terlambat. Kesihatan anak-anak adalah tanggungjawab ibu bapa.

Comments

Popular posts from this blog

10 Lokasi Romantik di Sekitar KL

5 Cara Kekalkan Nutrien Dalam Makanan

Jom Makan Lengkuas Untuk Elak Kanser & Nyanyuk